14 stycznia 2022 r.
Polityka mieszkaniowa jest częścią polityki społecznej państwa. Jej zadaniem jest wyrównywanie szans społecznych w dostępie do mieszkań. Problem mieszkaniowy jest ważną kwestią społeczną, gdyż mieszkanie jest podstawowym dobrem człowieka spełniającym funkcje: ekonomiczną, socjalizacyjną, społeczną. Z tego względu w Polsce już od lat 90-tych wprowadzane są różne programy, tworzone są fundusze, które z założenia mają wspierać budownictwo mieszkaniowe. Zadania państwa w tym zakresie przenikają się z zadaniami jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności gmin. Zgodnie bowiem z przepisem art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2021, poz. 1372) na gminach spoczywa obowiązek prowadzenia spraw z zakresu gminnego budownictwa mieszkaniowego. Ponieważ jest to zadanie wpisane do katalogu zadań własnych gminy, samorządy zobowiązane są podejmować konkretne wysiłki, by realizować gminną politykę mieszkaniową. Trzeba mieć jednak na uwadze, iż dla wielu gmin prowadzenie polityki mieszkaniowej stanowi ciągle duży problem, ze względu na niedostateczną liczbę lokali w zasobie komunalnym.
W Polsce wprowadzane były instrumenty wspierania samorządów w realizacji polityki mieszkaniowej. Jednym z pierwszych, wprowadzonych ustawą z dnia 26 października 1995 roku o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, instrumentem polityki mieszkaniowej gmin była możliwość powoływania tzw. Towarzystw Budownictwa Społecznego [dalej: TBS]. Są to podmioty, których celem jest realizacja zadań wynikających z ustawy o niektórych formach wspierania budownictwa, w szczególności budowy mieszkań na wynajem o umiarkowanych czynszach dla osób o średnich dochodach, ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. TBS mogły być powoływane w formie: (1.) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, (2.) spółki akcyjnej lub (3.) spółdzielni osób prawnych.
Niestety instrument ten został wykorzystany przez gminy w bardzo niewielkim zakresie. Liczba mieszkań w zasobach TBS jest niewielka, ponieważ wynosi zaledwie ok. 0,5% wszystkich lokali w Polsce.
Rząd dostrzegając problemy gmin w prowadzeniu polityki mieszkaniowej, postępującą nierówność w zakresie dostępu do mieszkań, a także kryzys wywołany pandemią wirusa SARS – cov2 i wynikającą z tego faktu konieczność wspierania inwestycji, które mogłyby uchronić rynek pracy przed skutkami kryzysu finansowego wprowadził w życie określone rozwiązania prawne w zakresie polityki mieszkaniowej.
Ustawą zmieniającą z dnia 10 grudnia 2020r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (Dz.U. 2021, poz. 11) znowelizował ustawę z dnia 26 października 1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (tj. Dz.U. 2019, poz. 2195 ze zm.). Wprowadzone zmiany weszły w życie 19 stycznia 2021 roku. Nowelizacja wprowadziła korzystne rozwiązania zarówno dla inwestorów, samorządów, jak i najemców.
Od 19 stycznia 2021 roku nie jest już możliwe tworzenie TBS. Zostały one zastąpione Społecznymi Inicjatywami Mieszkaniowymi [dalej: SIM]. Nadal mogą funkcjonować TBS powołane przed dniem wejścia w życie nowelizacji.
SIM z założenia ustawodawcy jest podmiotem, którego zadaniem jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu. SIM-y mają być atrakcyjną alternatywą dla osób poszukujących mieszkania, których nie stać na kredyt mieszkaniowy lub którzy nie chcą się wiązać tak długoletnim zobowiązaniem finansowym. Lokatorom lokali wynajmowanych od SIM będą przysługiwać rządowe dopłaty do czynszu w ramach programu „Mieszkanie na Start”.
Warto podkreślić, że obecnie funkcjonujące TBS-y nie dają lokatorom, pomimo wpłacanej partycypacji w kosztach budowy lokalu, żadnych dodatkowym uprawnień. W przypadku SIM lokator wynajmowanego mieszkania będzie mógł w przyszłości uzyskać jego własność. W tym celu trzeba będzie spełnić następujące warunki:
Nowelizacja zakłada również konkretne korzyści dla gmin. Każdy samorząd będzie mógł uzyskać jednostkowe wsparcie w wysokości 3 mln zł, udzielane gminom na utworzenie nowego SIM. A także dofinansowanie na dokapitalizowanie działających SIM lub TBS w związku z planowaną inwestycją. Na wsparcie gmin zakładających SIM, w ramach rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa, przewidziano w sumie 1,5 mld zł. Środki te będą wydatkowane w latach 2020-2022.
Na realizację inwestycji mieszkaniowej z SIM samorządy otrzymają dofinansowanie wynoszące do 35 procent jej kosztów. Dodatkowo działalność SIM będzie finansowana:
Programy mieszkaniowe dla gmin:
Celem niniejszego programu jest zwiększenie zasobu mieszkaniowego gminy służącego zaspokojeniu potrzeb osób o niskich dochodach, w tym zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Gmina może wystąpić z wnioskiem o przyznanie bezzwrotnego grantu do Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), który jest podmiotem odpowiedzialnym za przyjmowanie wniosków i wypłatę dofinansowania.
Program finansowany jest z Funduszu Dopłat.
Budżet państwa przeznaczy na dofinansowanie inwestycji realizowanych w ramach tego programu, w latach 2021-2025, środki do wysokości 5 mld zł. Ustawodawca przewidział możliwość zasilania co roku Funduszu Dopłat kwotą do 1 mld zł.
Podmiotami uprawnionymi do uzyskania wsparcia w ramach Programu BSK są:
Rodzaje lokali objętych dofinansowaniem:
Środkami uzyskanymi w ramach bezzwrotnego grantu będzie można pokryć:
a w przypadku zakupu budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego:
Wszelkich informacji o Programie Budownictwa Socjalnego i Komunalnego udziela Departament Funduszy Mieszkaniowych Banku Gospodarstwa Krajowego, pod numerem telefonu: 22 475 96 10.
Podstawa prawna:
Celem niniejszego programu jest rozwój budownictwa mieszkaniowego na wynajem, w tym lokali mieszkalnych, do których ustanowiono spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego
Gmina może wystąpić z wnioskiem o przyznanie finansowania zwrotnego na preferencyjnych warunkach (kredyt preferencyjny) udzielany przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK). Środki na finansowanie tego programu pochodzą ze który środków własnych BGK (do 2025 r. dostępne jest ok. 2,5mld zł) oraz z Funduszu Dopłat zasilanego środkami budżetu państwa, który przekazuje BGK dopłatę do preferencyjnego oprocentowania kredytu. Budżet państwa przeznaczy na dopłaty do udzielanego przez BGK kredytu środki do wysokości 366 mln zł w latach 2021-2025.
Podmiotami uprawnionymi do uzyskania wsparcia w ramach Programu są:
Rodzaje lokali objętych dofinansowaniem:
Zasady udzielania preferencyjnego kredytu:
Kredyt udzielany jest do wysokości maksymalnie 80% kosztów przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego na okres nie dłuższy niż 30 lat.
Wysokość oprocentowania kredytu jest równa trzymiesięcznej stopie WIBOR.
Kredyt może dotyczyć wyłącznie przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego, które zostało rozpoczęte nie później niż w okresie 3 lat od złożenia wniosku.
Okres wypłaty kredytu nie może być dłuższy niż 36 miesięcy, licząc od dnia zawarcia umowy kredytu.
Inwestor może łączyć preferencyjny kredyt z Programu SBC ze środkami uzyskanymi przez gminę na mieszkania na wynajem w ramach Programu BSK.
Najemcy mieszkań powstałych w ramach Programu SBC mogą ubiegać się o dopłaty do czynszu w programie rządowym „Mieszkanie na Start” który regulowany jest przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania (Dz. U. z 2020 r. poz. 551, z późn. zm.)
Dla rozwoju społecznego budownictwa czynszowego zostanie wykorzystany potencjał Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN) – powstanie Fundusz Społecznych Inicjatyw Mieszkaniowych KZN, zasilany środkami z gospodarowania nieruchomościami KZN. KZN będzie mógł wnosić grunty do SIM, tworzyć i przystępować do już istniejących SIM lub TBS oraz mieć w nich udziały.
Wnioski o preferencyjny kredyt można składać w Banku Gospodarstwa Krajowego dwa razy w roku: od 1 do 31 marca (edycja wiosenna), oraz od 1 lipca do 30 września (edycja jesienna). Ostateczny dzień przyjmowania wniosków to 30 września 2024 r.
Wszelkich informacji o Programie Społecznego Budownictwa Czynszowego udziela Departamentem Kredytowych Programów Mieszkaniowych BGK, pod numerem telefonu 22 599 82 75 lub 572 775 127.
Podstawa prawna:
Społeczna Agencja Najmu (SAN) jest podmiotem, który pośredniczy między właścicielami mieszkań a potencjalnymi najemcami, którzy spełniają ustalone przez gminy kryteria społeczne lub ekonomiczne. Osadzenie w przepisach zasad funkcjonowania SAN umożliwia gminom wykorzystanie najmu społecznego, jako dodatkowego instrumentu do prowadzenia polityki mieszkaniowej. SAN pozwala na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych społeczności lokalnej przy wykorzystaniu istniejących mieszkań, bez konieczności budowy nowych obiektów.
Celem powołania SAN jest:
Działalność SAN może prowadzić spółka gminna, stowarzyszenie, fundacja lub spółdzielnia socjalna. Warunkiem prowadzenia działalności SAN na terenie gminy będzie zawarcie z gminą umowy o współpracy.
Społeczna Agencja Najmu dzierżawi mieszkania od ich właścicieli. Dzięki gwarancjom terminowego uiszczania czynszu, stabilnego użytkowania i utrzymania mieszkań w dobrym stanie technicznym może pozyskać lokale poniżej stawek rynkowych. Umożliwi jej to wynajmowanie mieszkań osobom, które znajdują się w trudniejszej sytuacji życiowej i nie mogą sobie pozwolić na samodzielny najem lub zakup mieszkania na zasadach rynkowych.
Kryteria uprawniające do najmu mieszkania od SAN określa rada gminy.
Podmiotami, które uczestniczą w modelu najmu społecznego są:
Między poszczególnymi uczestnikami modelu zawierane są odpowiednie umowy, które regulują zobowiązania stron (umowa o współpracy, umowa dzierżawy, umowa najmu).
Zależnie od decyzji gminy co do tego, jaką rolę w polityce mieszkaniowej ma odgrywać SAN, wzajemne relacje mogą być kształtowane w różny sposób.
Zadania gminy w przypadku korzystania z tego instrumentu wsparcia:
Najemcy SAN mogą ubiegać się o dopłaty do czynszu w ramach programu „Mieszkanie na Start”, który regulowany jest przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania (Dz. U. z 2020 r. poz. 551, z późn. zm.)
Wszelkich informacji o Programie Społecznej Agencji Najmu udziela Departamentem Mieszkalnictwa Ministerstwa Rozwoju i Technologii, pod numerem telefonu: 22 522 53 00 e-mail: sekretariatDM@mrit.gov.pl.
Podstawa prawna:
Program „Mieszkanie na Start” to pomoc ze środków budżetu państwa w ponoszeniu przez osoby fizyczne wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania. Instrument ten uregulowany jest przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania (Dz. U. z 2020 r. poz. 551, z późn. zm.)
Pomoc tę stanowi bezzwrotne finansowe wsparcie udzielane w formie dopłat pokrywających część czynszu za najem mieszkania wypłacane w okresie do 15 lat.
O dofinansowanie w ramach Programu mogą się ubiegać:
Programem mogą być objęte:
Zasady udziału gminy w programie:
Wszelkich informacji o Programie „Mieszkanie na Start” udziela Bank Gospodarstwa Krajowego, e-mail: mns@bgk.pl
Podstawa prawna:
Celem niniejszego programu jest:
Podstawowe założenia programu:
Podmioty uczestniczące w realizacji programu:
Gmina uczestnicząca w programie wyraża w uchwale rady gminy zgodę na sprzedaż nieruchomości gminnej z rozliczeniem w ramach programu „Lokal za grunt” i określa parametry zasobu lokalowego oczekiwanego od inwestora.
Dopełnia również obowiązków związanych z organizacją przetargu na sprzedaż nieruchomości wynikających z przepisów o gospodarce nieruchomościami, w tym:
Gmina po uzyskaniu lokali od inwestora, w zależności od przyjętego modelu współpracy, przeznacza:
Gmina określa w uchwale o zbyciu nieruchomości podstawowe parametry zasobu lokalowego oczekiwanego od inwestora:
Gmina zawiera parametry określone w uchwale w ogłoszeniu o przetargu.
Cena wywoławcza nieruchomości zbywanej w programie „Lokal za Grunt”, co do zasady, nie może być niższa od wartości nieruchomości wynikającej z wyceny tej nieruchomości. O wygranej w przetargu pisemnym nieograniczonym na sprzedaż nieruchomości gminnej decyduje kryterium najwyższej ceny.
Cena uzyskana w przetargu jest wyrażana kwotowo. Podlega ona jednak rozliczeniu w formie mieszanej, na którą składa się:
Wartość lokali zadeklarowanych do przekazania gminie w ofercie inwestora jest ustalana w oparciu o cenę 1 m kw. powierzchni użytkowej wskazaną w uchwale o zbyciu nieruchomości, powtórzoną w ogłoszeniu o przetargu.
Cena nieruchomości gminnej uzyskana w wyniku przetargu jest uiszczana zawsze w formie mieszanej: pieniężno-lokalowej.
Gmina może wnieść mieszkania lub inne lokale przekazane przez inwestora jako aport do spółki gminnej lub spółki Skarbu Państwa. W przypadku gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego są mieszkania, gmina zawiera ze spółką umowę określającą w szczególności: zasady wynajmu mieszkań, zasady naboru najemców (z uwzględnieniem ustawowo wskazanych kryteriów pierwszeństwa). Mieszkania stanowiące wkład niepieniężny mogą być objęte systemem dopłat do czynszu w programie „Mieszkanie na Start”. W przypadku tych mieszkań nie są stosowane przepisy ustawy regulującej program „Mieszkanie na Start” dotyczące pierwszego zasiedlenia, umowy inwestora z gminą oraz naboru najemców przez gminę.
Wszelkich informacji o Programie „Lokal za Grunt” udziela Departamentem Mieszkalnictwa Ministerstwa Rozwoju i Technologii, pod numerem telefonu: 22 522 53 00, e-mail: sekretariatDM@mrpit.gov.pl.
Podstawa prawna:
Celem niniejszego programu jest rozwój infrastruktury społecznej i komunalnej infrastruktury technicznej towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.
Gmina może wystąpić z wnioskiem o przyznanie bezzwrotnego grantu do Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), który jest podmiotem odpowiedzialnym za przyjmowanie wniosków i wypłatę dofinansowania.
Program finansowany jest z Funduszu Dopłat, zasilany rezerwą celową budżetu państwa. Budżet państwa przeznaczy na dofinansowanie inwestycji środki do wysokości 30 mln zł w 2021 r., 70 mln zł w 2022 r. i 80 mln zł w 2023
Podmiotami uprawnionymi do uzyskania finansowego wsparcia są:
Środkami pochodzącymi z dofinansowania w ramach programu można pokryć realizację następujących przedsięwzięć:
Wysokość finansowego wsparcia na realizację przedsięwzięcia infrastrukturalnego jest równa iloczynowi 10% kosztów przedsięwzięcia infrastrukturalnego oraz liczby przedsięwzięć lub inwestycji o charakterze promieszkaniowym, powiązanych z przedsięwzięciem infrastrukturalnym, przy czym kwota ta nie może być wyższa niż udział gminy w poszczególnych przedsięwzięciach i inwestycjach o charakterze mieszkaniowym zdefiniowanych w ustawie o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń.
Wszelkich informacji o Programie „Grant na Infrastrukturę” udziela Bank Gospodarstwa Krajowego pod numerem infolinii: 801 598 888 lub 22 475 88 88.
Podstawa prawna:
Opracowała: Magdalena Szczudrawa
Zobacz również: